Monday, June 26, 2006

لا أظن

يقولون أن الانسان من النسيان. لا خلاف علي هذا الكلام. و لكن هل ينسي الانسان كل شيء. بالطبع لا. هل ينسي الانسان من احب بكل جوارحه. من ملأعليه دنياه و آخره. مستقبله و ماضيه؟لا أظن .. من احب بغير فائده من غير هواده من دون حساب لزمن و لا مكان و لا بشر. من ينسي.؟ لا أظن.. عقلي لا يرمي بما يحتويه خارجا, لا يعرف كيف يفصل ما يتمناه منسياً.. لا يعرف كيف يمحي آلامه و عذابه و يملأ مكانها بذكريات أحلي.. لاأظن انه سيجد أحلي من جمال يمشي متجسد متأنق متعطر برحيق الجنة كحبيبي. لاأظن.. أناملي تتحدث الي كل ليله لماذا تظل تكتب عنها, ألازلت تعشقها بعد؟؟! لا نصدق هذا.. لا أظن يا أناملي و يا أنا أني نسيتها , كيف أسلاها.. كيف .. أتعرفوا دواء لهذا. الديكم وصفة بلدية قديمه قدم الإنسان , قدم الحب, لأتخذها ملاذا لي لعلها تبلي بلاء حسن و تحقق ما عجز عنه الآخرون. لا أظن...

اطفو بسفينتي


أعرف انك تعتقد اني مازلت احبك او هكذا تحدٌث لنفسك. ولكن اذا لم أقلها لك أين اذا الشعور أين الإحساس؟. لقد وعدتك ألاٌ أصعٌب عليك حياتك أو نعود كما كنا من قبل, لا. بل سوف اطفو بسفينتي و ادافع بيدي لأنجو و أعيش.
لست مستعدا لأعود الي كل هذا التخريب والفوضي التي اصبحت عليها حياتي بعد غرقي في دنياك. وهمي الذي عشت به دون تفكير “حبك”.. ليتني لم اسافر في هذا المحيط المظلم.اعرف انك لن تستطيع التحدث لي بعد الآن , و لكني سأطفو بسفينتي و أدافع بيدي لأنجو و أعيش. عندما نتقابل و سوف نتقابل, اسيظل حينها شئ بيننا؟! سوف ادعه يمر و لن اترك شيئا بيننا بعد الآن سأمسك لساني عن التحدث او بالبدأ بالتحية. و لكني سأطفو بسفينتي و ادافع بيدي لأنجو و أعيش.

أي دنيا


أي دنيا تلك التي نتمسك بها و نكرس وقتنا و جهدنا لنملأها شرقا و غربا.؟ دنيا نفقد فيها عزيزنا .. حبيبنا.. عقولنا.
يموتون .. نفقدهم ..
يبعدون.. ننساهم..
ينسون.. نشتاقهم..
يحبون.. و نحبهم..
يعتزلون.. نتمناهم.دعونا نلملم انفسنا و كفانا لهث و غباء.. ف.... ف.. فنحن سنفني, و لن يتبقي سوي ذكري. فاتركوها ذكري جميله.

Sunday, June 25, 2006

السما تقابل البحر


بحر.. ميه.. هوا.. رمله..موجه ورا موجه.. ناس ماشيه و ناس قاعده و ناس نايمه و ناس بتحكي و ناس بتلعب و ناس ناسيه ,, ناسيه كل ده و شارده ..شارده في اللا نهايه او نهايه شئ مش عارفينه بس بيدوروا عليه.. هناك لما السما الزرقا تقابل البحر الغميق.. هناك ممكن . ممكن نلاقي اللي عايزينه , نلاقي ناس تحبنا من غير غرض . ناس عايشة معانا بيخافوا علينا و يرضونا..نرضي بالحياة ونتقاسمها.. مش مستحيل دي قدامي اهي السما بتقابل البحر .. انا شايفها اهي..! صحيح مستحيل .! ليه مستحيل ؟! صحيح قابلت كتير و دنياهم بتشغلهم عني, بيبعدوا و يقربوا عني, وقت ماحتجهم مش دايما بلاقيهم بس ساعات تانية كمان بيقفوا جمبي. طمعان كعادة البشر.. تتمني الكل. و الكل مش ليه. بس انا مش زي كل البشر بحب كل البشر بتمني كل البشر يحبوني.و هتعمل ايه عشان يحصل؟! اكيد هحاول و أحاول . لو موصلتش لهناك لما السما تقابل البحر, اكيد هكون قربت و حاولت. و المحاولة شئ جميل. و صدقني هكون مبسوط إني قربت من مكان ناس كتير ماحولوش و ماعرفوش يوصلوله .. هناك لما السما تقابل البحر لما تلاقي اللي انا عايزه..ناس تحبنا. يحبونا . يخافوا علينا..!

Friday, June 23, 2006

السيد وحيد

السيد وحيد.
مساء الخير,,
انتظرت كثيرا لأكتب اليك هذا الخطاب, و انتظرت أكثر لتكون قد وصلت الي الوحده الحقيقية.
السيد " وحيد " , ابدأ حديثي معك و أنا حزين لما وصلت اليه. لماذا كل هذا ؟! لماذا صرت وحيدا لهذه الدرجه.؟ تركك اصدقاؤك و احبابك هكذا دون عون. لماذا ؟ انتظرت منك الرد ولكن لم تجيب سوي بأنها هي.. من هي تلك التي تبعدك عن حياتك و اهلك و اصدقائك و تشغلك عن استمرارك في الكتابه كما تعودنا منك سيد" وحيد" ؟؟
اتلك التي تركنك و رفضت حبك و حياتك و احلامك و هدمت بيتك قبل بنائه, تحاول زرع البسمه تردها عليك حزن و صدمه. لا لست هذا المهزوم سيد وحيد نحن نعرف انك اقوي و اقوي. قدرك لن يعيد نفسه لتحاول تغييره. حاولت ان تكسب و خسرت أتقف الدنيا عن الدوران سيد وحيد. لا أظن هذا . و أتمني لك ان تخرج من هذه الدوامه أن تمحوا هذا التاريخ من دفترك الشخصي. اتمني أن تتفوق عليها بروحك و رإرادتك فليست تتحكم فيها كما تحكمت من قبل.. و أظنك أهل لهذا سيد " وحيد" ..
السلام ختام. و التقدم للأمام. أخوك: " سيد وحيد "

Wednesday, June 21, 2006

عم حسين


كل يوم الصبح الساعه تسعة يفوت علي جارنا عم حسين اللي علي المعاش من 3 سنين و اللي بيفتح البلاكونه من النجمه الواد محمد بتاع الجرايد .. يلف الاهرام بفتله و يحدفه لعم حسين في البلاكونه.. لكن عم حسين مش مبسوط .. مش عشان هو مش بيحب الجرايد .. !! لا.. ده عشان بيجيله محدوف في البلاكونه .. و يخرج يشتم الواد محمد انه حدف الجرنال. و لما مايجلوش الجرنال في يوم برده بيتشتم عشان مجابهوش.. فكرت ان محمد يزود تمن الجرنال و سيبهوله قدام الباب بدل مايتشتم.. قالي " حتي لو عملت كده هيقولي عم حسين اني مش عامله إعتبار.. و سايبهوله علي الباب..
في يوم محمد ماتشتمشي .. بعد مامشي شوية وقف واستني يسمع صوت عم حسين.... ماسمعشي..!! يا تري فيه ايه؟؟ رجع و سال قالوله عم حسين تعيش انت ..! انفجر محمد بتاع الجرايد في البكاء . انت قريبه؟ انت صاحبه.؟؟ رد حسين : لا بس اعتبرته كده لمجرد انه كان بيحب يشتمني .. و دي عشرة سنين.. استغربت واحد بيشتم و يزعل علي اللي بيشتمه؟! حاجه غريبه.. قالي ليه مستغرب ليه مش احنا كلنا " مصريين "..؟؟!!

Tuesday, June 20, 2006

مرتاح ؟؟

مرتاح ؟؟ اه مرتاح انا فعلا مرتاح .. هتقول مرتاح من ايه؟ من نفسي .طبعا مافيش قرف من اشتغلات البشر مش قوي بس قلت كتير.. ايه كمان؟؟ مرتاح نفسيا دماغي رايقة مش شايل الهم كتير زي الأول شايل اكيد بس كيس صغير 2 كيلو كده . المهم اني في المود زي مابيقول شباب النت اليومين دول .بس بجد احلي حاجه فعلا انك تكون كده في المود اي مود المم تكون في واحد منهم ماينفعشي تفضل بره المود كده هتتعب و يجيلك برد و حاجات كده تانيه.. الجميل في الموضوع ان انت لما تكون في المود بتشوف الحياه جميله طحن و البنات كلهم حلوين و كإنك اول مرة تشوفهم و بتاكل ونفسك مفتوحة و بتنام كويس مش كتير بس بتنام . اقولك حاول تكون في الموود علي قد ماتقدر .. شوفلك موود علي قدك مرحرح و مكيف كده و عيش الحياه حلوة بس لما تلاقي الموود الصح .. صح واللا انا غلطان؟؟

Friday, June 16, 2006

Quotes on beliefs


Shuchi Gupta"So if you have a dream then just believe that you can achieve it no matter what. Even when you can't feel deep in your heart any words of encouragement, just believe in your dream and your heart will finally show you the way."
Jaye Miller "Believing in yourself is not for you; it's for every person who has touched your life in a significant way and for every person your life will touch the same way five minutes from now, or five centuries from now."
Yanni "I believed that anything was possible, or at least because I didn't put together everyone else's 'facts' and believe that winning was impossible."
Brian Tracy"When you develop yourself to the point where your belief in yourself is so strong that you know you can accomplish anything you put your mind to, your future will be unlimited."
Anne Frank: In spite of everything I still believe that people are really good at heart. I simply can't build up my hopes on a foundation consisting of confusion, misery and death.

كلام الحب


أظن أن كل كلام الحب ووصف ما أشعر به قد قيل . منذ أن عرف الإنسان الكتابة والتعبير , حتى انكسر قلم نزار واهتز كيان الشعراء. أظن أن البحث في الكتب والدواوين سيوصلني إلى ما ابحث عنه .. عن كلام يشرح ما بي من جنون يفسر ما بي من شجون ينطق ما بي من أحاسيس.. أظنه بالفعل قد قيل .. فلست أول من أحب . لست أول من ذاب في عيون حالمه. لست أول من نام وأفاق و عاش يومه لا يري سوي تلك اللؤلؤة هذا الملاك..تراها الشمس فتحرقني قائلة كيف ياغافل لا تعشق هذا الجمال؟؟.. كيف يا شمس لا أعشقها و انا مذاب فيها.. كنت مشغولا في كبت الحياة في حطام الانشغال ., ظهرت لتنتشلني من اليم .. من الهم.. من الحزن من لا شئ.. بها كل جميل في الحياه.. لها طله ملاك. ضحكة أميرة. نظرة طفل في غاية البشاشة. روح ما أروعها لا تمل منها.. بها أدب ايمان الفقهاء ووقار أهل القصور.. أصحو علي صوتها توقظني أري ما حولي هي.. هي ..
أنام و أنا مشغول بها هل أراها غدا..؟ شوقي لها ملأ كياني. قلمي قد لا يقف عن الكتابة عنها ولكن ما بداخلي لا ينتهي و لن ينتهي.. يا ليتها تحمل بعض مما أنا فيه.

كلااااام


يمكن يكون الفجر بعده صباح يمكن يكون الحب من غير جراح بس اللى مش ممكن ابدا انك تلقى العمر اللى جاى قد اللى راح وعجبى

الدنيا شجره كبيره وفروعها البشر لو فرع اتقطع تلقى مكانه اتنين الشجره كبيره والجذر فانى ضعيف وايه اللى يعمله كفيف لكفيف وعجبى


ساقيه وفيها الناس بتدورغريق وعدى شطوط وبحور كاس ولابد انك تشربه نحله كنتى او حتى دبور وعجبى... "ايهاب جمال

Thursday, June 15, 2006

صديق و صاحب

يعني ايه صديق و صاحب و حبيب و زوج و عشيق وأخ ؟؟ عارف الفرق بالظبط تعرف تفرق بين اللي تعرفهم و تقولي اي واحد تحت اي مسمي و ليه و إشمعنه ده مش حد تاني؟ سؤال جامد واللا عادي؟ طيب حاول و قوللي و ياتري ممكن واحد يشترك في كذا إسم؟؟ و يا تري هو كمان بيعتبرك تحت نفس المسميات و الناس دي فعلا كده واللا احنا بنوهم نفسينا انهم كده و ممكن يتحولوا في اي موقف لحاجة تانية؟ أنا مثلا بقول وده رأيي إن الأخ عمره مايكون زوج مثلا هاهاها. بس مش ممكن تلاقي اخ يعوض اخوك ابن امك وأبوك. الصديق يكون صاحب صاحب في شغل في سفر في مشوار بس الصاحب محتاج كتير ليكون صديق. الحبيب مش دايما بيكون الزوج بس الزوج ممكن جدا يكون الحبيب والصاحب والصديق. العشيق ده ايه أنا مش عارف بيقولوا انه درجه من درجات الحب فطبيعي ان العشيق يكون الحبيب والزوج طبيعي وإلا تكون مش طبيعي لما يكون عندك حبيب و شخص تاني زوج و شخص ثالث عشيق القلب مايتجزأش بين حبيب و عشيق . و علي رأي الحاجه ليلي مراد: بحب اتنين سوا الميه والهوا.. اللي عنده رأي يا ريت أعرفه ..

صدقتني .؟!

صدقتني لما قلتلك مش هتلاقي حبيب يحبك زي مانا حبيتك. صدقتني لما قولتلك مش هتحس بقلب عايش عشانك زي مأنا عشتلك. صدقتني لما قلتلك ان الدنيا فيها فرص بس قليله,و كنت أنا فرصتك و سبتها. ندمان؟ حزين ؟ لكن راحت الفرصه . هنعمل ايه. الدنيا مش هتدي الإنسان كل اللي عايزة . و الدنيا مابتديش محتاج. هتدور و ومحتاج لشخص في خيالك. الدنيا مابتديش محتاج.

Monday, June 12, 2006

معفن

حبيبي مسنفر قلبي معاه
ده كان بس واطي ايه بس اللي علاه
أنا قلبي صدي من حبك يا مشمش
بتيجي تقعد عندي و تفرش
و تفضل لازق بغري
خليت قلبي طفش جري
حبيبي معفن أوي و بكرش
searchقاعد علي النت بيعمل

Sunday, June 11, 2006

عجبي



أنا شاب لكن عمري ألف عام وحيد لكن بين ضلوعي زحام خايف و لكن خوفي مني أنا
أخرس و لكن قلبي مليان كلام
عجبي !!!!
يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول
صبرت ياما و اللي يصبر ينول
دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟
لو كنت عارف مين أنا كنت أقول
عجبي !!!

Saturday, June 10, 2006

out of words


you are far away, yet I still find, you are out of sight, not out of mind, you fill my thoughts, while day light gleams, when darkness falls you haunt my dreams..

You know the word” friendship" I think that, but you know the meaning of it I hope that...


Tears go down but you aren't here, thinking of your boy who isn't here. I love you ,I want to say it but I fear, you will refuse my love my feelings that I have to you, I want to say to you ..you have a heart of adamant,, much time I care, hold your problems in my hand, distroy them, but I can’t show that love to you, cause you don't see that because: you have a heart of adamant,, difficult love, died love, so what can I do?.. You do not like me, try to know me. However, in vain, he gives love & you gain, & I am in Long Street where it rains, my heart was destroyed that because you have a heart of adamant..

!!نعــم


تحققت أحلامي ..نعم. أضاءت دنياي.. نعــم.
فلطالما حلمت بتوقف عقلي عن التفكير لرؤية جمال ..
و أي جمــــال .. جمال يتوقف عنده الكلام ..
يترامي شعاعه فلا تري ســواه ..
تنغمر و تغوص و تتأثر , فلا تستطيع الحراك ..
لقد رأيتها ..نعــم .
اهتزت نفســــي وجوارحي ..نعـــــم ...

Friday, June 09, 2006

ايه ده كله؟



" ليه تسافر المانيا انما ممكن تشتري شاشة بلازما تتفرج علي كأس العالم" ده كان عنوان اعلان شوفته بقالي فترة تقريبا كل يوم عشان كاس العالم في المانيا 2006 . الفكرة مش في الشاشة البلازما اللي مش أٌل من 7000 جنيه بالميت كده بس ان المفروض انك تكون في المانيا بتتفرج بس بلاش وخليك هنا و اتفرج علي الشاشة.. اللي في الصورة دي بيت والله بيت واحد عادي يعني ماحنا كلنا عندنا بيوت وفيها سرير و مخده زي دول ..صح؟!! بيت عادي مش حلو لا حاجه..

Monday, June 05, 2006

(ليه..)! ؟

كلام جميل من واحده اجمل فضفضه منها و حبيت اعرضها لأنه فعلا كلام معقول كلام ماقدرشي اقول حاجه عنه
سألنى وعينيه حزينه (ليه..)! ؟
بصيتله وعينيا تايهه وبصه مافيش فيها اى حنيه ولسه هجاوبه واقوله لكن حاجه واقفتنى والكلام داب على شفايفى ولقتنى بقوله مش عارفه صدقنى .....
اقوله ليه ؟ وماهما قولتله هيفهمنى ويقدر ،و حتى لو فهم هيعذر ؟
طيب ياقلبى بلاش هو أنت فهمت ؟صدقت عقلى وأقتنعت ؟فى يوم و ليله مابقأش حبيبك ؟وانه أتغير وبقى كمان قاسى ..وانك ماتعرفوش وعرفت وحبيت أنسان تانى ..صدقت ياقلبى ؟
طيب لو صدقت أزاى انا أصدق؟! ولو انا صدقت ازاى أقدر انطقها وما دوبش الكلمه على شفايفى قبل ما أقولها .....
ظالمته ياقلبى وجيت عليه ؟ ولا ظلمت نفسك وجيت عليها ..ماشى فى سكه مش عارف أخرتها أيه؟ وانا وراك والوجع بيزيد ,ومين ياقلبى راح يصدقك ولا حتى يحس بيك ولو انت جارح النهارده مين بكره يشفعلك وانت مجروح.؟
صدقت ياقلبى خلاص مالناش مكان غير قلبه ؟
لكن مافيش فايده فيك طول عمرك عنيد ومعذبنى معاك ..وانا وأنت اهو ياقلبى ونشوف سكتك أخرتها أيه؟

Sunday, June 04, 2006

مصر


عـلى إسـم مصـر التـاريـخ يقدر يقول ما شاء أنـا مصـر عنـدى أحـب وأجـمـل الأشـيـاء بـاحبـها وهـى مالـكه الأرض شـرق وغـرب
وبـاحـبها وهـى مـرمـيـه جـريحـة حـرب بـاحبـها بعـنـف وبـرقـة وعـلى استـحيـاء
واكـرهـهـا والـعـن أبوهـا بعـشق زى الداء واسيـبها واطفـش فى درب وتبـقى هى ف درب وتلـتـفـت تـلقـيـنى جنـبـها فـى الكـرب والنبـض ينفـض عروقـى بألف نغـمة وضرب على إسم مصر صلاح جاهين

Friday, June 02, 2006

Can we fix it ?



oooh.!! We are still living, look to your
life and checking.
I think you are like me, our life is boring ..
Can we fix it?! I think so…
You know.. It just needs some respect,
some smart,
A little of organizing, and looking to the future,
Live by nature.
You and me can fix it…
Don't let the luck goes, we can make it flows,
Yes, we can do this, we can fix it…
You know you will die like this boring and
failed life!
With my say, you can survivor, we are
survivors.
Make the world for you , you will find
the way.
Anything you want to do will flow…
And we can fix it.

stay



Your love had lifted me, even your smile
and touch.
You went away with your beautiful face
that I can't replace...
It's too much,
You thought, I will be alright, but I can't
live without your
Hands in mine...
Strange feeling, I feel today, please come
back and stay,
You fill my heart, my soul; I haven't enough
effort to pay.
I know you are kind and sensible, you will
know how much I
Care, I help, and love, be closed to me,
and come back …. Stay...

اكتمال




تأتني في أحلامي..تعتقلني في فلكها البيضــاوي..فتارة أقترب منها وتحين فرصة الاعتراف, ولكنها لا تكتمل.. فبعدها أبعد وتبعد هي الأخري, ولكن تظل رؤيتها ممكنة..و أحلامـــي مستمرة.. فمتي يأتي الوقت والمكان الكافيين لاظهار ما بداخلـــي , أم أن هذا يعجبها فهي يريق لها وضعنا نبعد ونقترب.. ماذا بعد هذا..؟؟ لا أدري .. ولكن هذا أفضل من لا شيء.. و من انقطاع أو فراق لا يحمد عقباه.. لا أدري ماذا سيحدث .. ومن يدري ... فربمـــــــــا؟؟؟

بالإشارة يفهم

اللبيب من الاشارة يفهم والحبيب في حسنه لا يعدم
نشبت سهامه في صدري فكأنها الدواء والبلسم سمي لي
من أي كوكب جئت أي خيل و جياد ركبت؟
أي زي مرصع بالدر لبست؟
حضرت كالجن وما لبثت من أي جنس، باي فلكيا عظيما نصبت ملك؟
ان عواطفي تشحذ جمال
كأي اله بسحرك اشترك؟
!يا رابضا في نظرة يا قاطعا في الفطنة يا ظافرا في قبضة
يا شامخا كالنخلة بأي جنس، من أي فلكيا عظيما نصبت ملك يتجمع البشر حولك و بقدرك ربي ما خلق بقلم زينة نقولا قازان

لا تعليق



تعليقي الوحيد ان " الطب تطور قوي في الزمن ده و البلد دي

مساعده


الحلم شىء مش مستحيل
وبميت دليل بنكمله
مشوار طويل وعشان جميل
قادرة القلوب تتحمله
والدنيا ايه
تساوى ايه
دور على الخير وإعمله
وبإيدك تغير فى الحياة
متسبش حد فى قلبه آه
علشان تكون انسان صحيح
لازم تعيش
ويعيش معاك خيرك..
ده شعار مساعدة . جمعية مساعده اللي بصراحه عاملين شغل جامد,, و الخير علي اديهم و بمساعدة اخواتهم و اخواتنا هنكمل الطريق.. اعمل الخير و لو مش فاضي كلمهم و هيشوفوا الطريق. www.mosaada.com

مازال مقلوبا!!

عندما يدق جرس بابك ذات مساء رجل متسائلاعن اسم جارك الملاصق لك وتجيبه ب(لا أدري )أغلق بابك وأعلم أن الصورة التي بين يديكمقلوبة !*.*.*.*.*وعندما تذهب لأخذ ابنك من مدرسته أثناء الدوامالرسمي لهوتفاجئ الجميع بأنك لا تعلم في أي صف هو !فاعلم أن الصورة ما زالت مقلوبة معك !وعندما تمر بأحدهم كل يوم ، وتراه كل يوم ،وتألفه ويألفك ,ويكاد كتفك يضرب بكتفه وخطاك تعثر خطاهولا تنبت شفاك او شفاه بالسلام عليكم !! :عندها أعلم يقينا .. أن الصورة باتت مقلوبة !وعندما تفتش وسط وبين جهازك( الجوال) وتكتشف انآخر مكالمةأجريتها لأقرب صديق أو قريب هي قبل أسبوع أوأكثر ...فاعلم ان الصورة ما زالت مقلوبة !وعندما تتحول علاقاتنا المنزلية الى مجرد مسجاتنرسلهالبعضنا من خلف أبواب غرفنا الموصدة ,,,فاعلموا ان الصورة مقلوبة !وعندما تفتقدنا موائدنا التي كان يجدر بها أنتجمعنا ثلاث مراتفي اليوم , ليتناقص العدد الى مرة واحدة ..فاعلموا ان الصورة مقلوبة !وعندما يكتض المنزل بأكثر من ثمانية افرادولا يرى كل منهما الآخر الا في نهاية الاسبوعأوفي آخر اليوملتتحول منازلنا الى فنادق ألف نجمة !!فاعلموا ان الصورة ما زالت تصر على أن تبقىمقلوبة !وعندما يسيطر الانتقام على علاقاتنا الاجتماعيةفنجامل بحضورنا للمناسبات من يجاملنا بالحضور ،ونتجاهل من تجاهلنا لا لشي إلا لنرد لهم (الصاعصاعين) !!!!!فاعلموا أن الصورة لم تعد معتدلة !وعندما تكتب منددا بمن انعزلوا عن التواصلالاجتماعيوتكون انت أول المقصرين اجتماعيا ، وانك بذلكلا تنقد الا نفسك..فاعلم أن الصورة مقلوبة وانك من يجب أن يبدأبتعديلهاوعندما تتعنت الاراء ، ويظن كلا الطرفين بانهالصح ولا صحيح بعده، ويفرد كل ذي عضلة عضلته على الاخر، ويستعرضكل منهما هيمنته، ويفسد الاختلاف للحب وللود آلاف القضايا !فاعلم بأن كلاهما يمسك بصورة مقلوبة !وعندما يسطر عليك وهم العظمة ،وتأخذك الظنون الى حيث تشاء انتوليس حيث تشاء هي ، وتخيم عليك نرجسية ضاقبها خيال العالم، وتستخف بافكار غيرك ، وتحسب انك انت ولاأحد سواك هو الافضل، وتجد ان الجميع قد انفض من حولك ،وانك مازلت وحيدا في سماء وهمك ، وتصر علىالبقاء هكذا !فاعلم ان مرآتك خدعتك ، وان صورتك مقلوبة !وعندما تشغل منصبا تربويا يحتم عليك ان تناديبضرورة تربية الأبناء التربية الدينية الحسنةوتعويدهم على العادات والأخلاقيات السليمة، وأبنائك في البيت يعانون من عقدا نفسيةبسبب سوء تربيتك لهم !فاعلم تماما أنك لا تملك الا صورة مقلوبة !وعندما يلجأ والدك الى ابن الجيرانليوصله لقضاء حاجيات المنزل، فيما أنت تخط الأسواق يمينا وشمالا، لدرجة لو سألناك عن عدد البلاط الذي يرصعأرضيةأحد ( السناتر ) لأجبت عن عددها بعدد دقيق ،متجاهلا وضاربا عرض الحائط ارتباطك بأسرة وبمنزل !فاعلم ان صورتك مقلوبة !وعندما تزعج والديك بتصرفاتك التي لا تعي تأثيرهاعليهماكعدم جلوسك معهما كل يوم ، وعدم محادثتهما عنأمورك وأمورهما، متناسيا بأنك قطعة منهما وبأنهما يفتقدان تلكالقطعة كل يوم، ومتناسيا مدى السعادة التي تغمرهما عندما يرانكبينهما !فاعلم ان الصورة ما عادت معتدلة !!وعندما تكتب ، وتكتب لا لشي الا لغاية ونيةسيئة تخفيها، متناسيا أنك ستحاسب عليها يوما وستسائل عليهايومافكن على يقين ...... بأنك تمسك بصورة مقلوبة !وعندما ....... وعندما ...............وعندما تمر بأذهانكم الان صور أخرى مقلوبة....... فاعلموا ان البوم الصور كله مازال مقلوبا

Thursday, June 01, 2006

LOCKASH يمامه شارده

LOCKASH يمامه شارده
try to see ,try to read, try to understand..

انسياب















قصة بدأت من زمن قريب.. ليس من زمن عنترة.. ولا روميو ولا زمن العندليب.. زمن فيه المشاعر و العلاقات تتقطع..وتتقطع. حتى صارت أشلاء.. تذهب هباء. في ريح السرعة والانشغال.. ولكنها بدأت.... تلاقت عيناها بعيني.. صوتها بأذني.. فقد كانت في نظري.. أجمل الأشياء... بل أجمل المخلوقات..ويا لها من ليلة !..لم انم.. ظللت أفكر بما حدث لي بنهم.. هل هذا هو الحب العبد الحليمي.. أم ماذا؟؟ . فسرته ليلتها انه انسياب.. تسلل إلي من مشاعر من نوع خاص.. و داومني هذا الانسياب لفترة.. عدة أيام سارت كوهلة...من الوقت الذي داهمني بسرعته و بعدها بعدت..لم تعد عيناها تتلاقي بعيني..وصوتها بأذني.. فقد رأيتها.بل و قالتها أمامي..أنها أخطأت.في ماذا؟؟ فقد كانت لا تحبني..تحب غيري.. و انه كان وقت تقضيه معي.. تركت هذا الانسياب انسياب من نوع آخر.. من نوع الكراهية. من نوع الاشمئزاز من تلك الحماقات التي وجهتها لي..تلك الرصاصات التي رشقتها في..أحاول نسيان آلامها كي ابحث عن انسياب حقيقي..من حب حقيقي..نتبادله أنا ومن تريدني بذاتي لشخصي...

من غير تعليق




جالي الاميل ده من مجموعه اصحاب و بصراحه لقيته مش اول مرة يجيلي اللي فيه مليش عليه تعليق لإنه صعب عليا و علي ناس كتير.. بس احب انقل صور منه من غير تعليق..ِ

the experience


The experiences we have and will have along our life, that had and will have a lot of our efforts , happiness and sorrow. Our years spent in what? What we did and what we have from what we did?? I think a lot of us didn’t ask themselves this nature question. You study, as you can ofcource, you learn how to behave with others, try to be polite, gentle, and honest as you can, try to build a new, nice, welfare, full of money life. How do you do this? That’s the question. Among all that you will get the experiences I talk about. Make it good, useful, and learn from it, as a lot as you can. To become the man you try to reach. To become the man you dream. To become the man who can walk rising his head proud of himself and people around.

طقاطيق


انت الوحيده اللي اتمنتها ترضي و تحن.. لكن ماكنتيش قد اعتباري و سبتيني ليه مأنا كنت كويس.. و الرد كان عنيف: مش كل الناس الكويسه ياخدوا اللي عايزينه..ومش عجبي

ارقص.. وخلي اللي معاك يرقص.. الرقص اللي مايتعبشي يدوخ..و اللي مايكونشي مع بنوته حلوة طعمه وحش.. ومش عجبي

سنين عدت و سنين جايه كمان هتعدي. عملت اللي نفسك فيه واللا مستني السنين اللي لسه هتعدي..؟ و مش عجبي

كتيير مش بيحبوا الكوسه.. و كتيير بيحبوها.. المهم طعمها واللا الفايده اللي عايداها..مش مجرد كوسه.. و مش عجبي

مرتاح يابن آدم واللا الحياه تعب.. تتعب علي طول حياتك واللا ممكن ترتاح؟ مش عارف ترد اكيد ماهي الحياه كده.. و مش عجبي
قفلت الباب علي صابعك .؟ قول آآه.. ماتكتم في نفسك و تموت و لا تسيب صابعك يموت.. و مش عجبي