Wednesday, June 20, 2007

حنين

من الموضوعات التي حصلت في أحد المواقع العربية علي الانتر نت بجائزة لوصولها لأفضل 10 وأكثر10 خواطر علي الموقع من حوالي3 سنين او أكثر وايضا من أوائل الموضوعات التي تم نشرها علي يمامه شارده في بداياتها.
تفاجئني لحظة من الحنين
لأمر كنت أحياه من دون استكانة
يأتي ليداعب رأسي بقدر سليم
ليشعل نارا ما كانت لتنطفيء
لولا هذا الحنين
لتلك الأيام التي مرت كالنسيم
أنعشت وجداني و أحلامي
فقد عرفت معني الارتياح معني السكينة والسعادة واللهفة والابتسام
للحرية والسلام
لا أظن انه وقت للكلام أو للتراشق بالتفاهات
فهذا وقت السكون و الاستجمام
ما كنت أكف عن الجلوس إمامها
و النظر لعينها من دون ملل
لأخرج من دنيانا التافهة لأدخل عالم الجمال
عالم من الزجاج الملون يرسم لوحة فنان
لعين طالما تغنت بأحسن الكلام
كنت انتشر في بياضها لأنعم بذلك الحنان المتدفق
واسبح في لونها العسلي
اشرب منه ولا ارتوي
ولكني أريد الانتظار
لتغلق أبواب عينها لأسجن بداخلها
لأظل داخلا تلك اللآلئ ذاك الزمرد
لست سوي غارق في جمال ليت تلك اللحظة تدوم لتطفئ بي الجنون

8 comments:

Anonymous said...

عارف يا واد ياحمد انت.. الموضوع ده كنت قلتلي عليه قبل كده و لما سمعته منك مع بعض حسيت بأحساس ابن 60×70 بصراحه..لكن النهارده لما قريته مش عايز اقولكانت جميل قد ايه وكلامك ده بيدوخني انا لو واحده بتقولها الكلام ده ممكن اسيبلك نفسي تعمل فيا اللي انت عايزة و بعد كده نقع في المحظور.. تستاهل الجايزة واكتر طبعا العلم لا يقدر بالبتنجان

Anonymous said...

ايه ياحمد ده طبعا لازم تاخد جايزة على الموضوع ده
الكلام فعلا رائع ومعبر اوىومليان دفء كده وشغل يعني
عاشقة ضوء القمر

Anonymous said...

اكيد انت عاذرنى على الغيبه
بس بجد والله خلصت من هنا امتحانات وجت عليا مشاغل ااااااااااااد كده
تخيل كل ده
هيهيهي
عموما اوعدك بعوده قريبه ان شاء الله

سوليد

Anonymous said...

ايه يا مان بس ده يا عم نادر بالراحه شويه فى كلامك
احنا مقدرين مدى تفاعلك بس برضو نعبر بطريقه بعيده عن اللبس ده
ونراعى ان فى ناس كتير بتتجى هنا وممكن حد ميعجبوش الطريقه الحاميه دى او يفهم حاجه غلط يا مان
مع تحيات واحد مخلص امتحانات وجاى يرخم


سوليد

Anonymous said...

حلو الحياة من يوم الاسكنتي ايامي حلوين الساعات من ساعة ماشفتك قدامي.حلو الأحساس بتاعك كالعاده و يمكن فكرة انك تعيد نشر الحاجات الحلوة دي فكرة ممتازة لأننا كنا بنركز علي الجديد بس.و الحقيقه دي فعلا جميله الحالة جميله و البنت جميله والجمله دي الجميله فعلا"لعين طالما تغنت بأحسن الكلام" الواحد لما يبص لعنين يشوفها بتغني بتقول احساس حلو بجد.مش عارفه اقولك ايه بس انت بتعقدني بكلامك ده.

Anonymous said...

صباح الخير. لسه قايمه من النوم و حلمت بيكوا قاعدين تكتبوا و هنا و تردوا علي بعض و انا جيتلكم ارخم عليكم. اعمل ايه بقي رخمه.
انت ايه يا عم لوكش انت.مافيش رحمه كلامك بيدغدغ مشاعري من جوه.بترسم كلامك بطريقه مختلة و ده سر جمال كلامك.واحب اسمع اغنية حلوة الحياة اللي جاسمين كتبت جزء منها في تعليقها وبهديها للي لسه ماقبلتوش وبقوله تعالي بقي عشان انا زهقت منك..

Anonymous said...

اسفه علي التاخير والكلامرائع جدا بس سامحوني اني مش عارفه اديه حقه
واقول كلمتنا الشهيره كلام جميل وكلام مش معقول مقدرش اقول حاجه عنه

Anonymous said...

حنين..إلي هدوء..إلي سلام نفسي

يااااه محتاجينه اوي