Thursday, July 19, 2007

الحمد لله

الحمد لله..أيام صعبة .. تجربة غريبة..
تلك الأيام الماضية كانت واجبة التنفيذ.. كانت تستحق العناء..
كانت أخر فترة قبل أن أغيب عنكم و عن دنيانا فترة صعبة بالفعل ، و الأصعب علي نفسي الفترة القصيرة الماضية والتي تقوقعت داخل شرنقتي و عقلي المظلم..
فقدت اشياء.. و اكتسبت أشياء..
فقدت انسانه . أحبتني من طرف واحد دون مصلحة أو غرض.. لم اعطي لهذا الحب أي ردة فعل لإقتناعي أنه غير قابل للنجاح والاستمرار.. ليس غباء مني أو أنانية، ولكنه لإقتناعي بأن التوافق الاجتماعي و المادي اساس لنجاح تلك العلاقة.. ولأنها من الطبقة العالية جدا جدا جدا..فكان من الحكمة ان ارفض هذه المشاعر . ولكنها ظلت تكن لي تلك المشاعر مع مرور الوقت.. مع معرفتها انه دون أمل .. ولكنها اخبرتني قبل فقدها أنها تكن لي كل تقدير واحترام وتعتز بعلاقة الصداقة المفترضه عليها الجميلة بيننا.. ولو أكن اعلم أن تلك الكلمات هي آخر ما اسمعها منها قبل ان تفارق الدنيا الكئيبة و تصعد روحها الي خالقها.. في حادث أليم ، والمؤلم أنها و هي علي سرير الموت تخبر والدتها بالاتصال بي لتخبرني بمكان قبرها لأزورها و لتعلمني أنها لم تعرف شخص بكل هذا الاحترام والأخلاق والروح الجميله تلك كانت كلمات والدتها لي بعد وفاتها بيوم..
كم كانت هذه الأيام صعبة بالفعل كان يجب علي ان استريح و انعزل مع نفسي لترتيب نفسي من الداخل من جديد بعد تلك الحالة الغريبة .. لم يكن بالسهل علي اي انسان ان يسمع هذا الكلام وان يفعل هذا دون ان يهتز داخليا
..
و ايضا بعد ان فقدت شخصا آخر.. وهو صديق لي.. حدثت مشكلات و مفارقات بيننا نشترك في اسبابها معا..ولكل منا اخطاؤه. ولكن كان لدي اقتناع أن علاقتنا اقوي و نستطيع مهما كانت ان نتجاوزها و حلها و لدينا من الدوافع و الزمن و العشرة بيننا ما يعيننا علي ذلك و حلها فصداقة 8 سنوات ليست بالشيء الهين و أن تضيع في شهر او شهرين..
لا أنكر أنني كنت سببا في بعض المشكلات و لكن من منا لا يخطئ و من منا لا يقع في سوء التقدير أو الغضب و لكن.. كم ابغض تلك الكلمة ببشاعة..
انتهت علاقتي به بعد محاولات لإعادة البيت من الداخل والخارج .. ولكن..
لم أندم علي علاقتي به رغم ماتعرضت له من حماقات و افتراءات..
حاولت ان ألملم ماتبقي من فتات.. حاولت أن اتابع ولكن لم استطع ففتاتي لم يكن قد تجمع او تلملم بعد.. و لم يعطني القدر فرصة لتجهيز نفسي.. فأرسل لي جميلة من جميلات هذا العصر.. نسمة جديدة تملأ سماء القاهرة.. تري في عينها موج بحر تطوف بها نسمات بارده تنعش روحي.. بدأت تتكون داخلي تلك المشاعر الجميلة التي تنتاب الرجل معجبا بفتاه في مثل أدبها وجمالها و عقلها.. تداخلت تلك المشاعر بما أعانيه لم أستطيع أن اتركه تلك المشاعر تنطلق.. فقلقي وخوفي علي نفسي من الدمار أو من الانجراف خلف وهم قد يتسبب في تجربة فاشله لي او لها فقد شبعت من التجارب الفاشلة و لا أريد ان اترك لديها أو لدي غيرها ألما ..
كانت واجبة النفاذ.. تلك الفترة من الانغلاق لتعديل الأوضاع و تحسين الصورة و الموجه العقلية لدي لاستكمال مسيرة الحياة المستفذة التي نعيشها.لمعرفة حقيقة نلك المشاعرو تحديدهاو تحديد تبعاتها و اتضاح الصورة لدي و لديها لتفادي اي مشكلات من تلك النوع في المستقبل .اتضحت أمامي بعض النقاط المهمه التي ستظهر في تعاملاتي و أحاديثي و تصرفاتي بعد ذلك للأفضل بالطبع لي و لمستقبلي.
أولوياتي بدأت في الترتيب من جديد و ظهور ترتيبات لاكمالها و لتحقيق مرادي من مستقبلي..
الحمد لله و أشكر من اهتم بحالتي و تابعني بالسؤال او بالعدم.. و الحمد لله علي مرورها بسلام ..
بالنسبة لحال البلجر الذي لا يسر عدو لا حبيب..فلدي بعض الآراء والمقترحات..
1- ملاحظاتي علي الأعضاء المفترض انهم من الأعضاء العاملين في يمامة و جميلة و دماغي.:
سوليد و سيكوالمفترض أحد مؤسسي دماغي لم يرسلوا لي أي موضوع لانعاش الصفحه و بالعكس كأن الصفحة يملكها آخرون غيرهم و صبوا احاديثهم في جميلة تاريكن دماغي ويمامة ليمتلؤها الحشرات و العناكب.
الأستاذة آية مدحت مشغولة و بتعمل بالنهار وبالليل.. غريبه.؟ لا تعليق و لكن كنت اتمني ان نحظي من سيادتها ببعض من الوقت الثمين ولول بالقاء السلام.. و طلب أرجو منكم الموافقة عليه. وهو معاقبة طل من يعلق بكلام جميل كلام معقول بأي عقاب تقترحونه. اذا أردنا التعليق بهذا الكلام فلدي أي بلوجر آخر غير صفحاتنا الثلاثة واذا كانت تعاني من مرض او تعب فليتبرع أحد بنقل الصورة لنا حتي نجاول التضامن او مساعدتها في ماتعانيه.
الطائر الحزين و غيره من الرقاء القدامي المنغلقين.. ليس لدي ما اقوله لهم غير انهم كانوا اضافه لنا بالفعل و يحزننا فقدنا لهم اذا كانت مشكلة في متابعتنا فأرثيهم و اتمني لهم الجنون و التخلف العقلي والسير في الشوارع هائمين..
هذا الأيميل أرجو من متابعي يمامة و جميلة و دماغي ارسال بياناتكم الشخصية بالكامل من الاسم و النوع و المؤهل و الأيميل و تاريخ الميلاد و الهوايات و الاشياء التي تحبونها و المطرب المفضل و باقي تلك البيانات و أي معلومات تحبوا ان ترسلوها عن أنفسكم لعمل قاعدة بينات بالأعضاء و مع تواجد الاميلات الخاصة بالمجموعة يمكن التجمع علي برنامج شات في معاد يتفق عليه لعمل غرفه للأعضاء و محبي البلوجر لدينا او حتي للتعارف علي متابعينا.. و مناسبة جميلة أيضا للتعارف علي بعضنا البعض و الترابط اكثر. مجرد اقتراح ..
تعجبت من مقولة انسحاب.. التي تداولت علي لسان بعض الاعضاء و مازلت احب ان اطلق عليهم اعضاء انسحاب من ماذا و من من..؟ دخول صفحاتنا لم يكن بأذن مسبق مني او من أحد لكي تنسحبوا منه. و الصفحات لم تقم او تزول بسبب دخول او اسنحاب أحد منها..يمامة شارده لم يكتب بها أحد اي تعليق لمده تزيد عن الثلاثة شهور ولم اقل وقتها اني سأتوقف عن الكتابة او انها غير مفيده بالعكس ازداد عطائي و كتاباتي و بدأ القراء في الدخول والتصفح و التعليق و منهم من لم يعد يمر و منهم الجديد كل يوم و منهم من يمر دون تعليق و قد ظهر بعض هؤلاء في المشكلة التي قد ظهرت منذ فترة من الصفحة المنعزلة روني.
اسعدني التعرف علي مدعون الانسحاب و حزنت لسماعي هذه الدهوة حتي لو كان حال البلوجر يحزن او يغضب بالانسحاب ليس الحل. واذا كان احد يري في البلوجرات الأخري المنفث و الراحة و لا يقلقه ترك صفحاتنا فالنت و الالبلوجرز مفتوحه لمن يريد. فلدي الصفحات المفضلة التي ادخل عليه بالاستمرار و اتابعها دوما و اتابع مقالاتهم و موضوعاتهم و اتعلم منهو و الجديد في التطوير و الأفكار الجديده فلا مانع من ذلك و لكن التزمر و الاحساس بالانكسار و الانسحاب فلا اراه بالمطلب الايجابي اذا كان همكم الارتقاء و التقدم بالبلوجر.
و سيأتي الوقت لأري الفتيات الجميلات حينما يتركن البلوجر و ينقطعوا عنه لارتباطهم بأحد الرجال و الخطوبة و الزواج و بأحد اأولاد الثائرين بالغضب حينما يتعرفون علي ابنة الحلال حينها لن نري اسمائهم تظهر لا علي البلوجر ولا حتي الكمبيوتر من الأساس.. هذه حقيقه دامغه سيثبتها الوقت و سنري بالبداية كانت في الصديقه القديمة و الآن شمس لا تغرب و البقية تأتي فيبدو ان صديقي المعذب نادر..
اصدقائي اريد التحرك اريد التقدم اريد النشاط فالكل في اجازة و العاملين لديهم القوت الذي يضيع في الشات الي الشعب المصري علي الماسنجر والياهو و غيرها من الأشاء التي لو قطعوا منها خمس دقائق لصفحاتنا سنراها من البلوجرز الجميلة جدا علي الانترنت..هناك افكار لمشروعات سأبثها لكم واحده بعد الاخري في القريب العاجل أرجو التفاعل معها من الكل و اريد الاستماع لكم ايضا لأفكاركم.
افتقدتكم كثيرا و اسعدني الرجوع لكم.. اتمني الا تكون عودتي ارهقتكم في قرائتها ..

14 comments:

Anonymous said...

يسعدنى ان اكون اول من يرد عليك بعد الغيبه يا لوكش
حمد الله على السلامه ونورت بيتك
مش هعزيك فى فقيدتك فهى حيه بداخلك ولن اعزيك بصاحبك فانت ادرى بما حدث ولكن انبهك لنسمتك القادمه فلا تتعجل فى خطواتك وانا اثق فى امكانياتك للملمه اوراقك وتحديد طريقك
حقا فما جعلت ابا روحيا لجميله من فراغ يا لوكش
اقدرك حقا على تحملك لتلك الجبال الشامخه وعبورك منها بسلام
واتمنى لك التوفيق والاصابه فى خطواتك القادمه والله المعين

اما عن البلوجر انا اعترف بتقصيرى مع يمامه واعتذر عن ذلك
اما عن دماغى وانا حر فيها
فانا بعدتلك على الميل مواضيع
اما عن جميله يا لوكش الكبيره فهى صارت تحوى الكثير والكثير من المشاكل ولكنى لم افقد الامل يوما على الخروج جميعا من تلك المحنه
لكن ما دعانى للانسحاب ليس الا خوفى من الانقسام بعد ان رايت ما رايت من بعض الاعضاء العاملين للاسف ومن قله ذوقهم-عذرا فى القول- معى ومع غيرى
واضيف الى ذلك حاله الموت التى اجتاحت المكان فصاحبه الموضوع لا تعلم بخبر نشره ويوم ان علقت اجد الرد فى اربع كلمات من صاحب الموضوع فلمااكتب اذا يا لوكش!!

اما عن الارسال لميلك فهو اقتراح محمود

وعن الانشغال بالزواج وما شابه
فاظن ان من يرتبط حقا بهذا المكان ان شاء الله سيداوم عليه

Anonymous said...

الاخ العزيز لوكش
طبعا يسعدنى انى اكون تانى حد يرد عليك
طبعا حمدا لله على السلامة بعد الغيبة دى واتمنى انك توكن بقيت احسن على حد ما فهمت من كلامك
هبدا الرد بترتيبك انت للموضوعات مش ترتيبي انا

احبتني من طرف واحد دون مصلحة او غرض
ايه الجديد ما هو الحب اللي ليه مصلحة ميبقاش حب
اما عن المستوى والفرق فده عندك حق فيه ولازم يتراعى
وكلنا بنفقد ناس عزيزة علينا بس ربنا بقي بيصبرنا وبيبرد قلبنا من الحزن مش من ذكرى الشخص
وياما قلنا في موضوعات البلوجر هنا ان الجرح بيعلم وبيعلم ياحمد
وموضوع الاصدقاء ده كلنا بنعانى منه وانا زى اى حد بعانى من ناس في حياتى ونهم اصدقائى

ولو على السؤال كل الناس سالت عنك على البلوجر او براه

مبدايا عتابك لسيكو وسوليد واية ده هم اللى يردو عليه
كلام جميل دى مفيش مانع نقولها بطريقة الهزار زى ماحنا بنقولها لكن متباقش التعليق الاساسي

واؤيد فكرة البيانات دى وننفذها ان شاء الله


تعالى بقي لامر الانسحاب
انا اول حد قال كده
كل الناس يبقي عندها ظروف وتغيب الا انا ممكن اعرف ليه؟
ولو غبت يوم بيرجع اجى هنا فورا
وافتح الارشيف في جميلة وشوف من امتى بقول كده
اصحو يا جماعة
فين الناس وكله زى كده
ومقلتش كده الا من خنقتي من انى بكلم نفسي ولا مجيب

وفي النهاية نورت ياحمد

عاشقة ضوء القمر

Anonymous said...

وبما اني من عشاق رقم تلاتة اسعدني اني اكون التالتة في الرد
انا مش بهزر واحنا مش جايين نتعلم الارقام هنا ولا حاجة

لكن انا سعيدة جدا بعودتك يا احمد
وبالرغم من غيابك الفترة دي الا ان طيفك كان موجود ع الاقل انا عن نفسي كنت حاسة بيه

عود احمد يا احمد
اسمحلي بقي انا مش هارد علي كلامك بالترتيب


اولا انا سعيد بالنسمة ويارب تكون نسمة طيبة علي قلبك
وانت كمان تكون لها كده
وسر سعادتي بقي....لا دا سري انا

اما الراحلة الغالية فلا يملك احد لها الا الدعاء وان نفرح لها فهي عند ربها الذي هو احن عليها من امها حتي

حال البلوجر..اههو ربنا يحله من عنده
واتمني افكارك الجديدة ان شاء الله يكون ليها مفعولها القوي
واي دماغ ناشفة هاحطها في المية يمكن تلين شوية

وطبعا موافقة علي موضوع قاعدة البيانات

موضوع الاصحاب..ممكن اخليه ورده يبقي كتابات للصفحة

مش عارفة نسيت حاجة ولا لأ؟؟

بس اتمني ان حالة التشرنق والتقوقع تكون جت علي بالخير والفايدة يارب
وهاطلب منك طلب شخصي
انك تقولي حتي لو ع الميل ازاي ممكن الواحد يعمل الحالة دي
لاني فعلا محتاجة ليها عشان اظبط دماغي لانها مقلوبة جدا جدا

يارب تكون دايما باحسن حال

Anonymous said...

سلام عليكم وحمد الله علي السلامة
نورت بيتك تاني يا لوكش
كلامك يا لوكش اكيد بيعبر عن حالة انت مريت بيها وانت اتأخرت في اعطاء نفسك الراحة المطلوبة لكن قدر الله وماش اء فعل

انا لو مكانك وسمعت كلام البنت اللي انت فقدتها اكيد اكيد كنت هعيش في تعب لكن بحب افكرك ان الحياه ياما فيها من ناس وانت كنت صح لان البنت دي الله يرحمها لو كانت تنازلت عن جزء من مستواها في الاول بعد كدة الموضوع كان ممكن يختلف والا مكنش ديننا قالنا بوجوب التكافؤ والمفروض انك تحمد ربنا ان الموضوع ما تطورش وانك كنت بتفكر بعقلك اكتر من اي حاجة
لازم تحمد ربنا علي دةوادعي بالرحمة والجنة والمغفرة
دة احسن ليها وليك

البلوجربصراحة انا بقالي فترة متضايق بسبب البلوجر دةلاني فعلا حبيت الموضوع بتاع التجمع والمشاركة والحديث المتواصل
لكن المشكلة فعلا هي اننا بقالنا فترة كل حد فينا في اتجاه
وبصراحة لا تلومني علي اني مكتبتش جديد للصفحة دماغي لاني مكنتش لاقي ولا تعليق علي الموضوع الاخير ودة ضايقني جدا لاني حسيت ان كل واحد في ناحيةوانت كمان كنت في اجازتك وانا فعلا قبل الاجازة بيوم موضوعي الجديد كان جاهز
وكنت بدخل الصفحة وانا عارف ان مفيش اي جديد في ناس معبرتش حد بنص كلمة

حسيت في وقت فعلا ان البلوجر دة للهروب من المذاكرة ايام الدراسة وبس ويللا اهي حاجة بعملها واجري عليها كل شوية ساعة المذاكرة
دخلت علي بلوجرز تانية كنت بزعل اكتر لاني بلاقي ناس بتطور وما شاء الله كل موضوع تعليقته بتوصل لمية وشوية
الموضوع مكنش موضوع عدد بس لما الناس الغريبة بتعبر بعض كدة ويعلقوا عند بعض واحنا اللي معظمنا عارف بعض بنعمل كدة يبقي دة يزعل ولا لا
مشفتش في بلوجر كلام زي اللي بنتكبه دة عتاب وزعل
لقيت الناس كلها مش عارفة بعض بس مع بعض
وبصراحة تانية لقيت ان الاهتمام بصفحة دماغي قل جدا عن الاول حسيت انها الفرز التالت وعتبت عليك قبل كدة ان الموضوع اللي بينزل مفيش فيه صورة تعبر وتكمل الموضوع يعني من غير زعل لقيت الحكاية مش واخدة اهتمام كبير من معظم الناس

عموما اكيد لازم نتناقش في كل دة لان البلوجر دة دماغ كبيرةبتجمعنا كلنا

Anonymous said...

بالنسبة لموضوع قاعدة البيانات اكيد موافق عليه وان شاء تفاصيله نتكلم فيها وكل حد عنده فكرة يقترحها

LAMBADA said...

السلام عليكم
اهلا بعودتك يالوكاش

واضح ان اصحابك هنا ما شاء الله بيحبوك
وواضح انك مريت الفترة اللي فاتت بمرحلة تصحيح اكيد كل واحد مننا محتاج زيها مع نفسه

عموما يارب تكون رجعت فعلا افضل مما كنت وتكون جددت من نفسك فعلا

بمناسبة حديثك عن الصداقة
ياسمينا طرحت في تغريد الياسمين موضوع عن الصداقة ممكن بكده نفتح طريق حوار متواصل

تحياتي

Anonymous said...

حمد الله علي سلامتك يا لوكش و دايما حسك معانا يارب علي طول في سعاده
بتأسف ازا كانت لهجتي في الكلام المرات اللي فاتت دايقت البعض هنا. وياريت مازيعلوش مني.. همي كان حالنا هنا مش أكتر يعني مافيشنية مبيته.
البيانات جايالك في الايميل. و أكيد الأفكار كمان اللي مطروحه و غيرها جاي في السكه هيكون ليها تأثير كويس علينا.
الانسان اللي عرفناه لوكش الشهير بأحمد ياما خد خبطات و مشاكل و كان بيخرج منها و اتعدونا عليه علي الصراحه و الحياة و دايما كان و مازال بيخرجنا من حاجات كتير بدايقنا و بيسمعنا و يحاول يساعدنا علي المرور من المشاكل دي و الحمد لله زي ماختار عنوانه انه قدر يعدي المرحلة دي بسلام ومستنينه بجد في موضوعات جامده كالعادة.

lockash أحمد تمام said...

أنا سعيد برد الفعل الجميل ده منكم و يا رب نكون علي طول كده انا انشاء الله مستعد لكل الأفكار انا عندي كام حاجه كده هعرضها عليكم بالتتابع انشاء الله و ربنا يكرم في البداية قاعدة البيانات دي هتبقي لينك مرتبط فيالصفحه اللي هيدخل عليه هيقدر يتعرف علينا كلنا جاسمين و سولي بعتولي و الباقي مستنيه و ياريت نوسع دايرة الكلام هن نفسنا شوية يا سوليد من ضمن البيانات اللي يحب اسمه الحقيقي مايظهرشي بلاش يكتبة في الأساس.زي مايحب يعني. بشكر كل الناس بجد و مستني افكاركم

Anonymous said...

مش عارفه بقي انا التعليق رقم كام اصل الكل عمال يعد وانا الظاهر كده بليده في الحساب الف حمد الله علي السلامه يا احمدمبروك علي خروجك من الشرنقه عقبالنا ادعي لي انا كمان اعود عودا احمد انا كمان محتاجه وقت اعيد حساباتي واورقي طالما قدرت ارجع اعلق هنا واكتب فاظن اني بداءت ارجع وارتب نفسي وياعم طالما عندك نسمه جميله كده عرفنا عليها وداخلها بين الجميلات خليها تهب علينا بنسيمها العطر سلامي ليكم كلكم وبجد بجد وحشتوني

lockash أحمد تمام said...

أخيرا.. زيست..
آية جت يا ولاد.. لولولولولييي..
عقبال الباقي..
ملحوظة صغيرة في حد ضافني النهارده و كنسلت يقولي مين و يكررها تاني.

Anonymous said...

يا مان.. حمد الله بالسلامه.. عايز بجد تنسي اللي فات وتبدأ حياتك بروح جديده.. تعالي يومين اسكندرية مع اخوك و اللا ازل شرم الشيخ تبعكم.. هتلاقي الدنيا بقت بمبي.و مسنيين الحركات و الأفكار..و ياريت تقولهم علي افكارك اللي قولتلي عليها من يومين بجد حاجه كويسه في رأي لو اتنفزت والناس خدت بالها منها ..

Anonymous said...

بجد انا مش عارفة اقول ايه انا عارفة اني بغيب كتير بس غصب عني انا اسفة
وحمد الله علي السلامة يأحمد وربنا يصبركوربنا يرحمها ويغفرلها ويسمحها
وبالنسبة لصديقك احنا تعبنا من الموضوع ده الظاهر ده بقي العادي الناس تبعد من غير متعمل حساب لي سنين اللي بتمر بنهم
وبجد بعتزر عن الغياب الكتير
الطائر الحزين

Anonymous said...

ياجمااااااااعة لوكاش بيعتذر لكم لأن جهازه في عطل
وقالي ابلغكم بده وان جاسمين ويويو اجازة مصيف وكده
وانا يومين معاكم بس بظبط ويندوز

خير ان شاء الله ومافيش اموات ولا حاجة

دينا فهمي said...

البقاء لله
وحمدا لله على سلامتك