Saturday, September 16, 2006

أمنية


تمنيت لحظة أن أعيش وحيدا..
في أرض جديدة لم يطأها بشر من قبل..أي بشر..منظر يقف له الحكماء انبهاراً بجماله.. مياه بحر فيروزي.. رمال شاطئ ذهبي.. طبيعة تلال خضراء ناعمة..
و أنا وحدي..
بعيداً.. عن اختناق المدينة.. عن حقد المدينة.. عن أزمات المدينة.. عن وعن .. و عن..
تمنيت أن أخرج من إطار التمرس في الكذب..العيش في أرض دون محاباة.. و عن غش.. و انفعالات..
عن دنيا تخلو من البذاءات و الشخوص المريضة.. بعيدا دون مصالح و أغراض..
من غير لوم لك دوما أنك السبب في أي شيء تفقده أو تخسره..
أنهم دائما أبرياء و أنت المتهم.. أنهم الأذكياء..و أنت الغبي المفتعل..
أمنية أن التقي بكائنات تغير لي تلك الأفكار.. تقنعني أن هناك أمل.. هناك حياه هناك ما تتمناه..
تمنيتها أرض خاليه من أسلحة الغباء. .. من أسلحة الفساد.. أسلحة العقول الميتة..
مرت تلك اللحظة و حركت جفن عيني لأعلي.. ليدخل نور النهار ممتليء بأدخنة المدينة.. لقد كانت أمنية .. لقد كانت لحظه
..

6 comments:

Anonymous said...

gamda geda ya yamama,lockash>> fiha fekra we osloob gedid we alfaz mish dayman bashofha,go on,,
dr. yasser.

Anonymous said...

هل كنت تحلم وانت تكتب هذه الكلامات الموجعه بجد يأحمد انا مش عارفه اقولك ايه لانني كنت في الحظه التي اكتب لك هذا التعليق كان نفسي ان اعيش في هذا الحلم واخرج من هذه الدنيا التي كل شخص بها يتهمك بانك السبب في اي مشكله وانا لا انكر ان اي خلاف يكون للطرفين جزء من سبب المشكله ولكن حقيقي انا مش عارفه اقوللك ايه الكلام جي علي الجرح
الطائر الحزين

lockash أحمد تمام said...

ده يمكن يا طائر تقدري تقولي عليه حلم يقظة بيراودني بقاله فترة و فترة كبيره كمان.. بجد قاصد طبعا كل كلمه فيه..و هي الدنيا كده الواحد بيحلم بحاجات كتير بس مش بيقدر يحقق منها اللا القليل.. المهم اننا عايزين نغير الواقع اللي أكيد مش كله وحش بس بالنسبالي فيه كتير وحش..

Anonymous said...

ارجوا ان تغير هذه النظره التشائميه مهما كانت المشاكل والحاجات الوحشه زي مانت بتقول ياأحمدوعندي كلمه لك
اذا قيل لك يجب ان تكون حياتك افضل فليس معني ذلك ان تغيرها ولكن تحسن النظر اليها. ولا يهم العالم انك تبكي او تضحك فيكون لك من الافضل ان تضحك افضل لك
الطائر الحزين

Anonymous said...

بلاش تشاؤم و بلاش تفاؤل كمان الحياه فيها كتير.و لو حاببها تتغير كفايه انك بتحاول.و ده جميل و ياريت فعلا نلاقيها زي مانت بتقول بس امتي والزاي؟؟
يويو

saso said...

خذ دنيتك المبهرة لتعيشها بدنيانا
فلقد اتينا لنعمرها فنبلغ الجنة التي تصفها.. فلا جنة علي الارض
:)
علي الاقل ليست سابقة التجهيز